Українська література 8 клас
Володимир Сосюра. Інтимні, пейзажні мотиви творів
«Васильки», «Осінь». Аналіз поезій,
виразне читання.
1. Теорія літератури. Громадянська лірика, інтимна лірика, пейзажна лірика.
До інтимної лірики належать ті поезії, в яких виявляються найрізноманітніші
почуття, зв’язані з особистими переживаннями людини (кохання, радість, дружба,
сум).
До громадянської лірики належать вірші патріотичної тематики. У творах
громадянської лірики митець порушує важливі суспільні питання.
До пейзажної лірики належать вірші, в яких
йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної.
Улюблений колір письменника — голубий. Голуба
ріка поезії Сосюри напуватиме ще не одне покоління шанувальників його таланту.
Лірична героїня любовної лірики Сосюри при
всій її варіантності завше зберігає зовнішню і внутрішню красу. Це неодмінно —
красуня з блакитними очима.
Вірш «Васильки» написаний поетом під впливом
однойменної народної пісні. Це невеличка поетична мініатюра — роздум про вічну
красу життя. Вірш має всього дванадцать рядків, але наповнені вони багатством
асоціацій, виразністю образів і глибиною поетичного бачення.
2.2. Виразне й осмислене читання поезії.(аналіз)
2.3.
Тема. Оспівування щирого почуття, щасливої миті у душі закоханих.
2.4.
Ідея: возвеличення кохання — смисл життя кожної людини.
2.5.
Основна думка: «…і синіє щастя у душі моїй».
2.6.
Жанр: інтимна лірика.
2.7.
Римування: перехресне.
2.8.
Віршоний розмір: шестистопний хорей з широким використанням пірихію (парних
ненаголошених складів). Цей розмір відповідає народнопісенному.
2.9.
Зміст вірша.
Сині васильки автор порівнює з кольором очей
коханої. Цю барву художники-живописці вважають холодною. А під пером поета вона
наповнюється теплом: «І синіє щастя у душі моїй».
Природа у вірші одухотворена, вона радіє і
сумує разом з ліричним героєм, у душі якого панує оптимістичний настрій навіть
тоді, коли він усвідомлює конечність людського життя. На зміну одному поколінню
приходить інше, а вічними й нетлінними зостаються краса кохання, теплота
людських сердець, єднання людини з природою:
Так же буде поле, як тепер, синіти і хмарки
летіти в невідомий час,і другий, далекий, сповнений привіту,з рідними очима
порівняє нас.
У вірші немає суму, що таке недовговічне
людське буття. Оптимістична і філософська в своїй основі поезія вічно молодого
співця допомагає людям жити й любити.
2.10. Художні особливості твору.
Повтори:
«Васильки у полі»
Метафори:
«гаї синіють», «щастя синіє у душі…», «осіяють роки», «синіє
поле», «хмарки летять».
Порівняння:
«Васильки у полі… — васильки з-під вій», «одсіяють роки, мов
хмарки на небі».
Епітет:
«рідні очі».
2.Схарактеризуйте образи поезії «Васильки»
Образи Характеристика,
цитати
Васильки (ніжні голубі квіти «у полі»)
мила («васильки з-під вій» - голубі очі дівчини)
щастя (синіє…у душі» ліричний герой щасливий зі
своєю коханою
гаї («синіють» - знаходяться далеко, як
мрія, як затишок, як мета)
роки («одсіяють» – пройдуть швидко,особливо
щасливі)
двоє (нове покоління,яке по-новому для себе буде
відкривати кожання)
квіти (прикраса землі)
поле (вічність землі, хліба)
хмарки (швидкоплинучий час)
другий (закохана молодь нового часу)
3. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії В.Сосюри «Осінь»(аналіз)
Усно
-
Які картини виникали у вашій уяві під час прослуховування поезії?
- Яким настроєм пройняті рядки поезії? Чому?
- Який зоровий образ зафіксувався у вашій уяві
найяскравіше?
-
• Знайдіть епітети у поезії. Яку роль вони виконують?
-
Знайдіть і зачитайте уособлення. Чи допомагають вони у створенні зорових
образів? - Випишіть кольори, згадувані у віршах.
- Які епітети на позначення кольору
зустрічаються неодноразово?
-
Якби ви були художниками, якими б зобразили осінь ?
-
Чому “тишина синя”?
-
Чому осінь “синьоока” і “жовтокоса”?
-
Чому копита ”золоті”? - Чому осінь”золота”?
Домашнє завдання
Навчитися
виразно читати, аналізувати вірші В.Сосюри, намалювати кольорові ілюстрації до
них.
Комментарии
Отправить комментарий