Українська література 8 клас

 

Володимир Сосюра. Інтимні, пейзажні  мотиви творів   

         «Васильки», «Осінь». Аналіз поезій, виразне читання.

1. Теорія літератури. Громадянська лірика, інтимна лірика, пейзажна лірика.

До інтимної лірики належать ті поезії, в яких виявляються найрізноманітніші почуття, зв’язані з особистими переживаннями людини (кохання, радість, дружба, сум).

  До громадянської лірики належать  вірші патріотичної тематики. У творах громадянської лірики митець порушує важливі суспільні питання.

   До пейзажної лірики належать вірші, в яких йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної.

 Прочитати  в підручнику ст.67-69

  Улюблений колір письменника — голубий. Голуба ріка поезії Сосюри напуватиме ще не одне покоління шанувальників його таланту.

  Лірична героїня любовної лірики Сосюри при всій її варіантності завше зберігає зовнішню і внутрішню красу. Це неодмінно — красуня з блакитними очима.

   Вірш «Васильки» написаний поетом під впливом однойменної народної пісні. Це невеличка поетична мініатюра — роздум про вічну красу життя. Вірш має всього дванадцать рядків, але наповнені вони багатством асоціацій, виразністю образів і глибиною поетичного бачення.

2.2. Виразне й осмислене читання поезії.(аналіз)

2.3. Тема. Оспівування щирого почуття, щасливої миті у душі закоханих.

2.4. Ідея: возвеличення кохання — смисл життя кожної людини.

2.5. Основна думка: «…і синіє щастя у душі моїй».

2.6. Жанр: інтимна лірика.

2.7. Римування: перехресне.

2.8. Віршоний розмір: шестистопний хорей з широким використанням пірихію (парних ненаголошених складів). Цей розмір відповідає народнопісенному.

2.9. Зміст вірша.

  Сині васильки автор порівнює з кольором очей коханої. Цю барву художники-живописці вважають холодною. А під пером поета вона наповнюється теплом: «І синіє щастя у душі моїй».

   Природа у вірші одухотворена, вона радіє і сумує разом з ліричним героєм, у душі якого панує оптимістичний настрій навіть тоді, коли він усвідомлює конечність людського життя. На зміну одному поколінню приходить інше, а вічними й нетлінними зостаються краса кохання, теплота людських сердець, єднання людини з природою:

    Так же буде поле, як тепер, синіти і хмарки летіти в невідомий час,і другий, далекий, сповнений привіту,з рідними очима порівняє нас.

    У вірші немає суму, що таке недовговічне людське буття. Оптимістична і філософська в своїй основі поезія вічно молодого співця допомагає людям жити й любити.

2.10. Художні особливості твору.

Повтори: «Васильки у полі»

Метафори: «гаї синіють», «щастя синіє у душі…», «осіяють роки», «синіє           

                    поле», «хмарки летять».

Порівняння: «Васильки у полі… — васильки з-під вій», «одсіяють роки, мов            

                     хмарки на небі».

Епітет: «рідні очі».


 2.Схарактеризуйте образи поезії «Васильки»

Образи           Характеристика, цитати

Васильки        (ніжні голубі квіти  «у полі»)

мила   («васильки з-під вій» - голубі очі дівчини)

щастя  (синіє…у душі» ліричний герой щасливий зі своєю коханою

гаї        («синіють» - знаходяться далеко, як мрія, як затишок, як мета)

роки    («одсіяють» – пройдуть швидко,особливо щасливі)

двоє    (нове покоління,яке по-новому для себе буде відкривати кожання)

квіти   (прикраса землі)

поле    (вічність землі, хліба)

хмарки            (швидкоплинучий час)

другий            (закохана молодь нового часу)

3. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії В.Сосюри «Осінь»(аналіз)

 


Усно

- Які картини виникали у вашій уяві під час прослуховування поезії?

 - Яким настроєм пройняті рядки поезії? Чому?

 - Який зоровий образ зафіксувався у вашій уяві найяскравіше?

- • Знайдіть епітети у поезії. Яку роль вони виконують?

- Знайдіть і зачитайте уособлення. Чи допомагають вони у створенні зорових образів? - Випишіть кольори, згадувані у віршах.

 - Які епітети на позначення кольору зустрічаються неодноразово?

- Якби ви були художниками, якими б зобразили осінь ?

- Чому “тишина синя”?

- Чому осінь “синьоока” і “жовтокоса”?

- Чому копита ”золоті”? - Чому осінь”золота”?

 

 


 

 Домашнє завдання

Навчитися виразно читати, аналізувати вірші В.Сосюри, намалювати кольорові ілюстрації до них.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Зарубіжна література 10 клас 16.02

Зарубіжна література 7клас 14.02

Зарубіжна література 11 клас 13.02