Українська література 8 клас

 

Володимир Сосюра. Інтимні, пейзажні  мотиви творів   

         «Васильки», «Осінь». Аналіз поезій, виразне читання.

1. Теорія літератури. Громадянська лірика, інтимна лірика, пейзажна лірика.

До інтимної лірики належать ті поезії, в яких виявляються найрізноманітніші почуття, зв’язані з особистими переживаннями людини (кохання, радість, дружба, сум).

  До громадянської лірики належать  вірші патріотичної тематики. У творах громадянської лірики митець порушує важливі суспільні питання.

   До пейзажної лірики належать вірші, в яких йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної.

 Прочитати  в підручнику ст.67-69

  Улюблений колір письменника — голубий. Голуба ріка поезії Сосюри напуватиме ще не одне покоління шанувальників його таланту.

  Лірична героїня любовної лірики Сосюри при всій її варіантності завше зберігає зовнішню і внутрішню красу. Це неодмінно — красуня з блакитними очима.

   Вірш «Васильки» написаний поетом під впливом однойменної народної пісні. Це невеличка поетична мініатюра — роздум про вічну красу життя. Вірш має всього дванадцать рядків, але наповнені вони багатством асоціацій, виразністю образів і глибиною поетичного бачення.

2.2. Виразне й осмислене читання поезії.(аналіз)

2.3. Тема. Оспівування щирого почуття, щасливої миті у душі закоханих.

2.4. Ідея: возвеличення кохання — смисл життя кожної людини.

2.5. Основна думка: «…і синіє щастя у душі моїй».

2.6. Жанр: інтимна лірика.

2.7. Римування: перехресне.

2.8. Віршоний розмір: шестистопний хорей з широким використанням пірихію (парних ненаголошених складів). Цей розмір відповідає народнопісенному.

2.9. Зміст вірша.

  Сині васильки автор порівнює з кольором очей коханої. Цю барву художники-живописці вважають холодною. А під пером поета вона наповнюється теплом: «І синіє щастя у душі моїй».

   Природа у вірші одухотворена, вона радіє і сумує разом з ліричним героєм, у душі якого панує оптимістичний настрій навіть тоді, коли він усвідомлює конечність людського життя. На зміну одному поколінню приходить інше, а вічними й нетлінними зостаються краса кохання, теплота людських сердець, єднання людини з природою:

    Так же буде поле, як тепер, синіти і хмарки летіти в невідомий час,і другий, далекий, сповнений привіту,з рідними очима порівняє нас.

    У вірші немає суму, що таке недовговічне людське буття. Оптимістична і філософська в своїй основі поезія вічно молодого співця допомагає людям жити й любити.

2.10. Художні особливості твору.

Повтори: «Васильки у полі»

Метафори: «гаї синіють», «щастя синіє у душі…», «осіяють роки», «синіє           

                    поле», «хмарки летять».

Порівняння: «Васильки у полі… — васильки з-під вій», «одсіяють роки, мов            

                     хмарки на небі».

Епітет: «рідні очі».


 2.Схарактеризуйте образи поезії «Васильки»

Образи           Характеристика, цитати

Васильки        (ніжні голубі квіти  «у полі»)

мила   («васильки з-під вій» - голубі очі дівчини)

щастя  (синіє…у душі» ліричний герой щасливий зі своєю коханою

гаї        («синіють» - знаходяться далеко, як мрія, як затишок, як мета)

роки    («одсіяють» – пройдуть швидко,особливо щасливі)

двоє    (нове покоління,яке по-новому для себе буде відкривати кожання)

квіти   (прикраса землі)

поле    (вічність землі, хліба)

хмарки            (швидкоплинучий час)

другий            (закохана молодь нового часу)

3. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії В.Сосюри «Осінь»(аналіз)

 


Усно

- Які картини виникали у вашій уяві під час прослуховування поезії?

 - Яким настроєм пройняті рядки поезії? Чому?

 - Який зоровий образ зафіксувався у вашій уяві найяскравіше?

- • Знайдіть епітети у поезії. Яку роль вони виконують?

- Знайдіть і зачитайте уособлення. Чи допомагають вони у створенні зорових образів? - Випишіть кольори, згадувані у віршах.

 - Які епітети на позначення кольору зустрічаються неодноразово?

- Якби ви були художниками, якими б зобразили осінь ?

- Чому “тишина синя”?

- Чому осінь “синьоока” і “жовтокоса”?

- Чому копита ”золоті”? - Чому осінь”золота”?

 

 


 

 Домашнє завдання

Навчитися виразно читати, аналізувати вірші В.Сосюри, намалювати кольорові ілюстрації до них.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Зарубіжна література 9 клас 16.02

Зарубіжна література 7 клас 13.02

Зарубіжна література 7клас 14.02