Українська література 8 клас
Тема : Мотив гармонійного єднання людини з природою в поезії Лесі Українки “Хотіла б я піснею стати...”
Пісня! Як багато вона важить у житті людини! У ній — минуле, сучасне і майбутнє. В ній найповніше виявилася душа народу. Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Воно завжди було її джерелом і об’єктом відображення. Народна пісенність як дзеркало життя і поглядів трудових мас відзначається винятковою вірністю, бо ж вона вивірена багатим досвідом поколінь, відшліфована впродовж віків найталановитішими представниками народу, облагороджена чистим народним сумлінням. Саме в цьому — секрет її невмирущої поетичної краси і загальнонародного звучання. Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.
Опрацьовування ідейно-художнього змісту поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»
Слово вчителя
У 1899 році у Львові вийшла поетична збірка Лесі Українки «Думи і мрії».
Збірка відкривалася поемами «Давня казка» і «Роберт Брюс, король шотландський», далі – поетичні цикли «Мелодії», «Невольничі пісні», «Відгуки».
У циклі «Мелодії» вміщені справжні поетичні перлини – «Хотіла б я піснею стати» і «Давня весна».
Ця поезія вперше була надрукована в журналі «Зоря», 1894р.
Виразне читання твору.
Хотіла б я піснею стати….
У сюю хвилину ясну,
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.
Щоб геть аж під яснії зорі
Полинути співом дзвінким,
Упасти на хвилі прозорі,
Буяти над морем хибким.
Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємне,
Ясніші, ніж зорі яснії,
Аналіз поезії. Бесіда за питаннями:(усно)
— В образі кого постає перед нами лірична героїня? Зацитуйте відповідні рядки вірша. (Самої себе, пісні, зірок, моря, мрій, щастя.)
— Що виражає людина через пісні? (Мрії, бажання, думки.)
— Символом чого є для нас зорі? (Високого, недосяжного, інколи незрозумілого.)
— Що таїть в собі море? (Глибини життя, негаразди.)
— Чим є для героїні щастя? (Прихованими мріями, які, можливо, здійсняться.)
- В якому образі виступають мрії? (Моста, що приведе до щастя.)
— Які мотиви присутні у вірші? (Волелюбність, оптимізм, мрія, дійсність.)
У кого не виконаний аналіз, записуйте в зошит
Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі.
Ідея: возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
Основна думка: пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі.
Жанр: лірична сповідь.
Художні особливості поезії
Епітети: «ясна хвилина, "ясні зорі”», «спів дзвінкий», «хвилі прозорі», «море хибне», «щастя таємне»;
Метафори: «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі», «лунами мрії»;
Повтори: «ясніші... яснії», «гучніше... гучне», «мої...», «моє...»;
Порівняння: «Ясніші, ніж зорі яснії»; «Гучніші, ніж море гучне».
Домашнє
завдання
Вивчити
поезію Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати» напам’ять, прочитати твір «Давня
казка».
Комментарии
Отправить комментарий